zamknij Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Edukacja

Kategorie

Najnowsze

Komentarze

  • aihowiwus
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin 500mg...
  • oediwofep
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin 500...
  • exisiwuhujo
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin...
  • axuwilomat
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin 500mg...
  • Nathanroabe
    В нашей...

Najczęściej kupowane

Dążenie do mistrzostwa cz.2 - MOTYWACJA
Dążenie do mistrzostwa cz.2 - MOTYWACJA

Aby odnieść sukces, twoje pragnienie musi być większe niż twój strach przed porażką – Bill Cosby

Silna motywacja jest domeną mistrzów, jednak każdy może się nią kierować i wykorzystać do konkretnych celów treningowych. Wpływa ona na determinację, aby wytrwać przy założeniach planu z energią i entuzjazmem. Termin „motywacja” pochodzi od łacińskiego movere, czyli „poruszać” i opisuje siłę wewnętrzną, która aktywuje sportowca do zachowania w określony sposób. Odpowiednim określeniem będzie rownież „zapał”. Bez względu na nazwę, motywacja jest niezbędnym składnikiem wyników sportowych – bez niej nigdy nie będziesz psychicznie gotów do rywalizacji.

Cele.

Nie ma ludzi całkowicie pozbawionych motywacji, ponieważ gatunek ludzki ma głęboko zakorzenioną potrzebę władania środowiskiem, aby przetrwać. Inercja (całkowity brak motywacji) jest stanem kompletnie nienaturalnym dla człowieka. Jeżeli brakuje ci zapału to znaczy, że musisz poszukać „kluczyka” do odblokowania rezerw chęci. W tym celu kluczowym jest zrozumienie, w jaki sposób uruchomić motywację. Warto pamiętać, że składa się ona z trzech komponentów:

  1. Ukierunkowanie, czyli to, gdzie kierujesz swój wysiłek
  2. Wytrwałość, to znaczy chęć kontynuowania danej czynności aż do osiągnięcia założonego celu
  3. Intensywność, to jest ilość energii jaką poświecasz danej aktywności

Ludzie mają zapał dla osiągnięcia konkretnych celów w określonych przedsięwzięciach. Zastanów się, co skłania cię ku twojej dyscyplinie sportowej? Wypisz listę powodów, takich jak:

  • zainteresowanie daną dyscypliną
  • satysfakcja z postępów treningowych
  • poczucie bycia kompetentnym w danej dyscyplinie
  • wpływ na kontakty społeczne
  • droga do samoudoskonalenia
  • pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie
  • potrzeba pobicia rekordu, zostania mistrzem
  • … ?

Pomyśl o najważniejszych zaletach bycia sportowcem i dlaczego angażujesz się w swoją dyscyplinę. Takie ćwiczenie pomoże uświadomić ci motyw działania i uniknąć tzw. konfliktu wewnętrznego (kiedy, na przykład, trenujesz aby zaspokoić ambicje swoich rodziców lub partnera, a nie dla własnej przyjemności).

Posiadanie jasno postawionych celów daje poczucie sensu. Dlatego trener musi umieć analizować twoje postępy i porażki, rozmawiać z tobą na temat przygotowań i rozważnie konstruować plan treningowy.

Napęd wewnętrzny.

Wyróżniamy dwa główne źródła motywacji: wewnętrzną i zewnętrzną. Zewnętrzna motywacja polega na uczestniczeniu w zawodach ze względu na nagrodę za osiągnięcia. Wewnętrzna motywacja to nic innego jak odnajdywanie przyjemności w sporcie, który uprawiasz, na co składają się również potrzeby: samorealizacji, poczucia własnej kompetencji, przynależności a nawet posiadania znaczących związków z ludźmi. Motywacja wewnętrzna pojawia się bez żadnej wewnętrznej czy zewnętrznej presji na osiągnięcia.

Poniżej zamieszczam zapożyczony „Test napędu wewnętrznego” (Costas I. Kakageorghis, Peter C. Terry – Psychologia dla Sportowców, wyd. Inne Spacery, Zielonka 2014)

Zachęcam do zapoznania się z nim i sprawdzenia swojego wyniku.

Wsparcie. 

Możesz być niezwykle zdeterminowanym i pewnym siebie sportowcem, ale nikt nie jest z kamienia. Zarówno w sportach indywidualnych jak i drużynowych powinieneś mieć kogoś, kto ofiaruje ci wsparcie w trudniejszych chwilach. Może to być trener, partner, rodzic, znajomy. Najważniejsze jest to, żeby rozumiał i akceptował twoją pasję i drogę, jaką podążasz.

Nigdy nie zapomnę, jak pojechałam na moje pierwsze zawody z wyciskania leżąc. Poprosiłam mamę, żeby mnie zawiozła, na miejscu czekał na mnie trener – Kamil Koczwara. Dodatkowo tak się złożyło, że tego samego dnia obchodziłam swoje urodziny. Rano mama podrzuciła mnie na halę, w której odbywała się Liga Wyciskania Leżąc, gdzie oznajmiła, że „nie chce na to patrzeć” i pojechała. Nie mogę powiedzieć, że były to motywujące do walki słowa, tym bardziej, że był to mój debiut, który generował dodatkowy stres. Nie liczyłam na wynik, który zapewniłby mi podium, jednak miałam założony cel, który chciałam wycisnąć tego dnia. Niestety, spaliłam trzecie podejście i nie zaliczyłam ciężaru, który udawało mi się wcześniej wycisnąć na treningu. Przegrana przygniotła mnie równie mocno jak sztanga, której nie uniosłam i zapłakana zadzwoniłam do mamy, żeby powiedzieć, że nie udało mi się zrobić wyniku… z nadzieją na słowa otuchy.
W odpowiedzi uslyszałam, że mamie wcale przykro nie jest, bo uważa, że to nie jest sport dla takich dziewczynek, jak ja.

Gdybym była słabsza psychicznie – być może te słowa zaważyłyby na mojej decyzji o przerwaniu treningów. Dzięki wsparciu i opiece trenera – postanowiłam na kolejny rzut IBPL pojechać sama. Tym razem również nie zrobiłam trzeciego podejścia. Ale dzięki Kamilowi czerpałam satysfakcje i przyjemność z udziału w zawodach, natomiast przegrana zmotywowała mnie do jeszcze większego zaangażowania ku poprawie wyniku na kolejnej lidze.

„Flow”, czyli „przepływ”. 

Zapewne kojarzysz ten stan, w którym zupełnie zatapiasz się w aktywności – „wyłączasz się” i stajesz się jednością z wykonywaną czynnością. To bardzo przyjemne doświadczenie, uważane za zupełnie szczytowe w środowisku sportowym. Uczucie przepływu sprawia, że jeszcze bardziej chcesz wytrwać w wybranej dyscyplinie.

Poniżej kilka propozycji technik pobudzania przepływu:

  • Kreowanie efektu zanurzenia

Znajdz ciche miejsce, w którym nikt nie będzie ci przeszkadzał, usiądź lub połóż się wygodnie, zamknij oczy i skoncentruj się na głębokim oddechu, odpręż się. Przypomnij sobie taki moment w życiu, w którym byłeś szczęśliwy i odnosiłeś wrażenie, że „wszystko wskakuje na swoje miejsce”. Postaraj się przypomnieć sobie wszystkie odczucia związane z tym doświadczeniem. Kiedy skończysz, zanotuj wszystko, co cechowało ten stan: odczucia wewnętrzne, myśli, reakcje innych, mowę ciała. Wykorzystuj tę listę do ułatwienia wejścia w stan „flow”.

  • Pozytywny dialog wewnętrzny

W pracy ze sportowcami wyróżnia się trzy rodzaje dialogu wewnętrznego:

  • zadaniowy, skoncentrowany na wykonaniu zadania, np. powtarzanie sobie w myślach konkretnych poleceń technicznych typu „spięcie brzucha, mocny wdech, biodra w tył, do góry!” (bądź też ubrane to w nieco „odważniejsze” słownictwo :D)
  • nastrojowy, np. wygłaszanie w myślach jakiegoś cytatu lub ułożenie swojego hasła motywacyjnego, także żartobliwego, żeby wprowadzić się w pozytywny nastrój
  • autoafirmacja, czyli powtarzanie sobie „komplementu” do takiego stopnia, aż w niego uwierzysz. Najbardziej popularną afirmacją w środowisku sportowym było „Jestem najwspanialszy” Muhhamad’a Ali
  • Wizualizacja

Im żywiej wyobrażony cel, tym bardziej efektywnie uzbroisz mięśnie do osiągnięcia nadzwyczajnych wyników.

Wizualizacja i obrazowanie „programują” mięśnie. Wyobrażaj sobie jak pokonujesz bariery i osiągasz swoje cele, skup się na użyciu wielozmysłowych obrazów, oglądaj motywujące filmy swoich idoli i uwierz w swoje możliwości.

  • Planowanie i analiza postępów

Planuj i odnotowuj swój proges. Wyznacz główny cel i zamierzenia średnio- i długoterminowe. Prowadź dziennik treningów, w którym będziesz odhaczać swoje postępy oraz notuj w nim swoje odczucia i myśli związane z każdą jednostką treningową. Przed treningiem pamiętaj o tym, co zamierzasz na nim osiągnąć i w 100% skup się na efektywnej pracy.

Tagi:
Kasia Mądry

Swoją przygodę z prawdziwym treningiem siłowym i trójbojem rozpoczęła pod okiem Kamila Koczwary, która zaowocowała wielomiesięczną współpracą, również na polu zawodowym, kiedy Barbell Brothers rozpoczęli cykl swoich autorskich szkoleń. Z wykształcenia graficzka, na codzień pracująca w branży fitness&sport. Pasjonatka psychologii sportu, którą wykorzystuje na codzień do poprawy swoich wyników oraz opisuje w artykułach publikowanych na blogu BB.

Dodaj komentarz