zamknij Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Edukacja

Kategorie

Najnowsze

Komentarze

  • unawocxav
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin 500mg...
  • oxiqeqosexaqa
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Buy Amoxicillin...
  • ojunanocm
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin...
  • linoacuda
    http://mewkid.net/where-is-xena/ - Amoxicillin 500mg...
  • JeszeEdicy
    cialis coupon code you have posted in this thread...

Najczęściej kupowane

Stabilizacja przysiadu: stopa
Stabilizacja przysiadu: stopa

Dziś omówimy temat, który nie jest do końca zrozumiany przez wszystkich. Stopy są fundamentem każdego pojedynczego ruchu funkcjonalnego. Stanowią stabilną platformę dla całego ciała.

Ludzka stopa jest bardzo złożoną strukturą. Budowa oraz ruchomość stopy i stawu skokowego odgrywają istotną rolę podczas chodu i amortyzacji wstrząsów. Cały ciężar ciała oraz siły grawitacji przenoszone są poprzez trzy punkty podparcia: głowę I i V, kości śródstopia oraz kość piętową. Uniesienie lub obniżenie pierwszej kości śródstopia powoduje zachwianie całej konstrukcji.


Kiedy chcemy wykonywać przysiady, potrzebujemy jak największej stabilności stopy. Istnieją dowody, że architektura stopy rozwijała się w odpowiedzi na zwiększone wymagania do podnoszenia coraz cięższych rzeczy. Stabilność łuku na stopie, powinna być traktowana jako "rdzeń" . Nie tylko mięśnie brzucha powinny być traktowane jako "core". W wyniku nierównowagi mięśniowej oraz słabej stabilizacji centralnej często spotykamy się  z nierównomiernym rozłożeniem obciążenia, co w konsekwencji przenosi się na inne stawy.


Stabilność "rdzenia" stopy uzyskała dużą uwagę w kręgach atletycznych. Zainteresowanie koncentrowało się przede wszystkim na roli stabilności kompleksu lędźwiowo-miedniczno-biodrowego. "Rdzeń" został opisany jako składowa miejscowych stabilizatorów, takich jak mięsień wielodzielny oraz mięsień poprzeczny brzucha. Lokalne stabilizatory mają małe przekroje poprzeczne i małe ramiona momentu. Dlatego też nie wytwarzają dużych momentów obrotowych w odpowiednich stawach. Działają one jednak w celu zwiększenia stabilności międzysegementowej. Stopa nie jest wyizolowanym tworem w ciele.


Posiłkując się [Dziak, Odyński, 1989; Seyfried, Dudziński, 2000; Lizis, 2000; Kasperczyk, 2001 ] dr Karina Słonka  oraz dr hab. n. med. Lidia Hyla-Klekot w "profilaktyce i terapii stopy płasko-koślawej" piszą, że w niektórych przypadkach płaskostopia dochodzi do podwichnięcia lub zapadnięcia się pierwszego stawu klinowo-środstopnego, co destabilizuje trójnożną konstrukcję i prowadzi do koślawości tyłostopia. Wówczas mówi się, że przyczyną stopy płasko-koślawej jest przodostopie. Zgięcie podeszwowe pierwszej kości śródstopia może natomiast prowadzić do szpotawości tyłostopia. Wykonując przysiad musimy pamiętać o odpowiednim ułożeniu stopy, nie promując patologicznych konsekwencji na kolanach czy biodrach.


Co masz zrobić, aby uniknąć problemów związanych ze stopą?
Spróbuj tego prostego testu w domu. Zdejmij buty i ustaw się do przysiadu. Bez obuwia wszyscy powinniśmy mieć nogi na stosunkowo prosto. Zauważ, jak ustawione są Twoje stopy. Czy masz równo przyłożone obciążenie z jednej i drugiej strony na trzypunktowej konstrukcji stopy? Czy łuk stopy jest utrzymywany? Celem jest poznanie sposobu funkcjonowania stopy.


Z tej pozycji ściśnij pośladki, wyprowadź kolana na bok, utrzymując duży palec w kontakcie z podłożem. Wyobraź sobie, że jesteś na trawniku. Spróbuj "zagarnąć palcami stóp jak najwięcej trawy". Zauważ, jakie jest Twoje położenie stóp. Czy coś się zmieniło?
Biodro, kolano i palce powinny podążać w tej samej linii w pozycji, która jest dla nas najwygodniejsza – u większości wiąże się to z rotacją na zewnątrz. Przesadne trzymanie się równoległego rozstawu stóp ( palce do przodu ) i włączanie do tego rotacji zewnętrznej z bioder powoduje dokładnie odwrotny efekt (koślawienie kolan).

O samym ułożeniu stóp można przeczytać tutaj

Kiedy zaczynasz przysiad, nie myśl o tym, by trzymać kolana w linii ze stopami. Staraj się utrzymać jak najwyżej łuk na stopie. Trzymaj stopę stabilnie. Nie pozwól, aby łuk załamał się. Twój przysiad powinien być bardziej stabilny.

Co z tego wszystkiego wynika? Rób przysiady z podniesionym łukiem na stopie.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń 

Kamil Koczwara

Magister inżynier budownictwa, którego zamiast budowania mostów i budynków pochłonęła inżynieria ludzkiego ciała. V-ce Mistrz Polski w Trójboju Siłowym oraz V-ce Mistrz Polski w wyciskaniu leżąc. Pasjonat sportów siłowych. Jego podopiecznymi są m.in Mistrzyni Europy w Trójboju siłowym Kamila Kasperska, crossfierka Dobrosława Kucharzak czy top wyciskacz Marcin Karkula. Podopieczni mają talent – Kamil potrafi ocenić słabe punkty i po analizie zaproponować rozwiązania, które sprawią, że staną się jeszcze lepsi.
Autor artykułów na Body Challenge czy na anglojęzycznych portalach Powerbody czy T-muscle. Poprzez analityczne podejście poparte badaniami, realizuje cele założone z klientami. Jego motto? „Nie ma jednej odpowiedniej techniki – ważne jest indywidualne podejście do każdego klienta.

Dodaj komentarz